כיצד אנו רואים את עצמנו? מהו הדימוי העצמי שלי? 

 כיצד הסטנדרטים החברתיים משפיעים עלינו?

מטרות

למשוך את המשתתפים לשיח על ערכי היופי הקיימים היום, והדרכים בהן ערכים אלה משפיעים עלינו באופן אישי וקבוצתי.


פעילות זו מיועדת לקבוצה קטנה של תלמידים ומתאימה לגילאי 11 ומעלה. הפעילות אורכת כשעה, אך יכולה להתפתח לשיחה ארוכה יותר, תלוי במסגרת בה היא מתקיימת. פעילות זו תהיה יעילה ביותר בקבוצה של 13-7 משתתפים, אך ניתן להשתמש בה גם בקבוצות קטנות או גדולות יותר, כל עוד עדיין מתקיימת שיחה במסגרת הפעילות.

מומלץ לקיים פעילות זו בקבוצה בה יש רק בנות, כדי לעודד פתיחות וכנות. תוכן הפעילות ניתן לשימוש בקבוצות גדולות יותר בהן בנים ובנות או קבוצות בהן מגדר אחד.


חלק ראשון (25 דקות)

חלקו את התלמידים לזוגות או לקבוצות של שלושה תלמידים לקריאה של קטעים מתוך הספר "ביוטיפול : להיות נערה מועצמת" (מאת נעמי כץ). חלקו לכל קבוצה או זוג עותק מודפס של קטע הקריאה. בקשו מהם לדון בשאלות המוצגות בקטעי הקריאה ולכתוב נקודות כדי שיוכלו מאוחר יותר לשתף עם הקבוצה. במידה ואתם חושבים שזה יהיה יעיל ונכון עבור התלמידים שלכם, בקשו מהם לכתוב את הרגשות ואת התגובות שלהם לחומר הקריאה, בנקודות או ביומן בו יכתבו במהלך הפעילות.

במידה ואתם חושבים שהתלמידים יצטרכו עזרה בהבנת אוצר המילים המופיע בקטעי הקריאה, הסבירו להם את המילים הבאות:


מודלים להערצה

מודל היופי

דימוי גוף

לנצל

לדכא

ציפיות


בחברה שלנו מתייחסים לנשים כאל חפצים: דברים שאפשר לראות ולגעת בהם, לא אנשים שניתן לכבד ולאהוב. פרסומות עושות שימוש במין כדי למכור, החל ממוזיקה וסרטים וכלה בבירה, בגדים וכל דבר אחר שאפשר לדמיין. גוף האישה יפהפה והוא מנוצל כדי לעשות כסף. מעט מאוד אנשים עוצרים כדי לחשוב כיצד הניצול הזה משפיע על החברה שלנו, בעיקר בקרב נשים צעירות שסובלות מחוסר ביטחון?



כמה פעמים הסתכלת בתמונה של דוגמנית וקיווית להראות כמוה? אני יודעת שעשיתי זאת… מיליון פעם. לפחות! הדבקתי תמונות של דוגמניות על המקרר בתקווה שכשאראה אותן לא ארצה לאכול. עמדתי עירומה מול המראה והחזקתי תמונות של דוגמניות והשוויתי בין הגוף שלהן לשלי.



למעשה עיניתי את עצמי עם התמונות של הדוגמניות. ואני אפילו לא שמנה! אני אישה רגילה הלובשת מידה 38 או 40 (כמו רוב הנשים, למרות שהמידות אלה לא מייצגות את הממוצע), מותניי וישבני עגלגלים, ואני מעט מלאה בכל הגוף. אבל ממש לא אכפת לי. אני יודעת שזו אני, ואני מרגישה בסדר עם זה. אני לא יכולה לומר שכך חשתי כל חיי. אני גם לא יכולה לומר שאני מרגישה ככה כל הזמן כיום. אני בת 40 והתחלתי להרגיש כך רק בשנים האחרונות. קשה לי לספור כמה דיאטות טיפשיות ניסיתי, כמה התאמנתי וכמה זמן בזבזתי כשהרגשתי רע כלפי הגוף שלי. האמת היא שכבר עדיף לאהוב אותו, איזו ברירה אחרת יש לי?



למה היה לי כל כך קשה להרגיש טוב עם המראה שלי? כי ציפיות החברה אינן מציאותיות ומובילות אותנו לסלוד מעצמנו ומהמראה שלנו. ציפיות אלו מקשות עוד יותר על חייהן של מתבגרות.

אנחנו מרגישות חסרות ביטחון כלפי עצמנו והמודלים להערצה גורמים לנו להרגיש רע יותר. זה לא הוגן! מצער אותי שהחברה שלנו היא כזו, אני יודעת כיצד זה גורם לכן להרגיש כי עד לא מזמן אני הרגשתי באופן דומה כל הזמן, ולעיתים אני עדיין מרגישה כך.

אני מייחלת, שננשים במגזינים ובאינטרנט ייראו יותר כמו שאר הנשים בעולם. אבל אין ביכולתי לעשות זאת. אני יכולה לנסות לעזור לכן להתמודד עם חוסר הביטחון אותו אתן חוות, ועם כל ההשפעות השליליות של החברה, כדי שאתן תרגישו טוב יותר עם עצמכן.


מה המסר אותו מחברת הספר מנסה להעביר לקוראים?

כיצד אתם מרגישים כשאתם קוראים את הטקסט?

האם אתם מתחברים לתכנים שבקטעים אלה?



אני חושבת שהמדיה  – במיוחד בפרסומות, שהמסר שלהן הוא: "תקני  את זה! תהיי רזה יותר!", "השתמשי במשחת הגילוח הזו!", "השתמשי בקרם הזה כדי לגרום לעור שלך להיות חלק ויפה!"  - משדרת מסר לנערות שהמראה והגוף שלהן הם הדברים הטובים שיש להן, וזזה מציק לי.

הסטנדרט הוא להיות בעלת גוף מושלם, רזה ומחוטב, להתאפר בכבדות, להיות בעלת שיער ארוך ובלונדיני, ולהתלבש בבגדים צמודים וחשופים. אני חושבת שהדימוי הזה משפיע על נשים רבות. זה גורם לי להעריך אנשים שאינם מתאימים למודל היופי הזה ונראים מצוין, כמו ביונסה. מודל היופי משפיע עליי, לא בזה שאני חושבת שאני צריכה להראות ככה, אלא באופן שמציק לי הדימוי המצטייר.

-נטלי, 12



אני חושבת שלמדיה יש קריטריון אחד בנוגע ל"יופי". אני חושבת שהקריטריון הזה  הוא עור בהיר ורזון. כן, זה גורם לי לייחל לעור יפה יותר, ולרצות להיות רזה כמו הנשים במגזינים ובטלוויזיה. אבל זה לא מדכא אותי. הייתי רוצה להראות כמוהן, ואולי יום אחד גם אראה ככה, אבל עד אז אצטרך להסתפק במראה שיש לי. אני בטוחה שיש יתרונות רבים בלהיראות מהממת ולהיות רזה.

אנשים אומרים שיופי החיצוני הוא לא הדבר החשוב,  אלא היופי הפנימי שלנוו. אבל בסופו של דבר, לכולם חשוב המראה. כלומר, באמת, נניח ובחורה מהממת נכנסת לחדר ומצידו השני של החדר נכנסת בחורה נוספת והיא לא כל-כך יפה. במי אתם חושבים שיבחינו קודם? אני לא חושבת שקשה לנחש.

-מריה, 13



אפילו הנערה הרזה והיפה ביותר לא  אוהבת משהו בעצמה ורוצה להידמות למישהי אחרת. אני יודעת שזה לא פשוט אבל כולן תהיינה הרבה יותר מאושרות אם הן יהיו מודעות לדברים הטובים שיש בהן, במקום להתמקד בדברים הלא כל כך טובים...

-טרה, 12



אני מחכה ליום בו נפנה להם את הגב

ואני מחכה

לחגיגה של ירכיים, שומן, חזה וישבנים

ואני מחכה להם

להפסיק להאכיל אותנו בשקרים

ואני מחכה להשתקפות

במראות שיפסיקו להיות מבזות

אלא שנוכל להעריך אותן באמת

ואני מחכה

שכולם יפסיקו לצנזר

צלוליטיס

ואני מחכה שכל מידה טבעית תהיה

המידה המושלמת

ואני מחכה שהמידות XS ועד XXL

יתאחדו

ויעריכו את הקול שלנו

לא הגוף שלנו

ואני מחכה לנצח שכל צורה

וכל מידה

תשמח

-סליה, 16



אני חושבת שדימוי גוף הוא  משמעותי מאוד בחיים של אנשים, בייחוד בקרב מתבגרים. אני חושבת שזה משפיע מאוד עליי מכיוון שלפעמים – למעשה בהרבה מקרים – אני חושבת שאני שמנה. אנשים אחרים שהם רזים המעידים על עצמם שהם שמנים גורמים לי להרגיש במשקל עודף. אני חושבת שכשכולם מסתכלים עליי הם אומרים, "הנה הנערה השמנה."

לגדול בדור הזה בו היפ-הופ וראפ מאוד פופולארים, מקשה עליי להרגיש טוב עם עצמי. הבנות הרזות בכל הסרטונים גורמות לי להרגיש שמנה. אני חולמת על גוף רזה כמו של הבנות באותם הסרטונים. זה גורם לי לכעוס על עצמי. הייתי רוצה שאנשים יוכלו פשוט לחיות את חייהם ולא להרגיש תחת ביקורת כל הזמן. כנראה שהחיים לא כאלה פשוטים.

-מקיילה, 13



חלק שני (20 דקות)

בקשו מהתלמידים שישתפו את התוצרים של העבודה שלהם. תוכלו להשתמש בשאלות הבאות כדי להניע את הדיון. מומלץ לאפשר לשיחה להתנהל בטבעיות ולאפשר לדיון לזרום, במיוחד בהתחלה מאחר והנושא רלוונטי מאוד  לתלמידים. אם יינתן להם מספיק זמן לשיחה, סביר להניח שיהיה להם הרבה מה לומר, גם בלי לעודד אותם לשיחה. במידה ומשתרר רגע של שקט בשיחה, אפשרו לתלמידים זמן ותנו להם לדבר כשהם מוכנים, ואל תלחצו או תדובבו אותם לשיחה כדי לשמור על שיח ערני.


איך אתם מרגישים בנוגע לקטעים שקראתם?

האם הדברים שהמחברת אומרת מהדהדים בכם?

האם אתם מתחברים למה שהבנות אומרות? האם אתם מתחברים לדברים של מישהי מסוימת? של מי? למה?




חלק שלישי (25 דקות)

כשהדיון והשיחה יתפתחו, המתינו לרגע המתאים להצגת קטעי הווידאו הבאים. כדאי להראות אותם כאשר התלמידים מבינים או מדברים על הסטנדרטים הבלתי מציאותיים של היופי. אם אתם רוצים, אפשר לנתב את  השיחה לכיוון הזה. זה לא הכרחי מאחר ורוב הסיכויים שהתלמידים יפנו את השיחה לכיוון זה בעצמם לאחר שייצפו בקטעי הווידאו.

הציגו את שלושת הקטעים ברצף, מבלי לאפשר דיון או הערות ביניהם. זה יאפשר בהירות טובה יותר בין הקטעים.


Dove Evolution - face




 

 

 

 

 

 

 


Dove Evolution – body

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



הפסיקו את קטע הווידאו האחרון בפריים האחרון, בו הפנים של הדוגמנית נראות כמו בובת ברבי. ושאלו:


מה אתם חושבים על מה שראיתם?


איזה סוגים נוספים של תמונות אתם חושבים שנשים צריכות לראות? למה אתם חושבים שתמונות אלה כל כך נדירות?



התלמידים יפתחו שיחה בנוגע לדרכים שבהם אנו מנסים להתאים את עצמנו לסטנדרטים של יופי בלתי מציאותי. תבקשו מכל אחד לספר באילו מצבים הוא נתקל בזה באופן אישי? אם יש תלמידים ששמחים לשתף ולספר עודדו אותם לחלוק את תחושותיהם עם הקבוצה.


קראו בקול רם את הקטעים הבאים מתוך הספר ביוטיפול.


היי מודל להערכה עצמית עבור אחרים. נוכחותך בקרב אנשים בעלי מודעות עצמית מוקצנת יכולה לגרום  לך להיות בעלת מודעות עצמית מוקצנת. נסי להימנע ממצבים חברתיים בהם כולם תופסים את עצמם באופן שלילי. אני יודעת איך  נראות סיטואציות  כאלה. זה הופך להיות מגניב לדבר באופן שלילי על עצמך, ואת נחשבת לאגואיסטית אם את חושבת דברים טובים על  עצמך. "אני כל כך שמנה היום! אכלתי שלוש סוכריות טיק טק!" נסי להפוך את נקודת המוצא של התיאורים  האלה אם את יכולה. שבחי את שיעור היוגה בו היית ועודדי את חברותיך להצטרף. הזמיני את חברותיך לארוחה מזינה ובריאה. עזרי לעצמך ולחברותיך להרגיש טוב עם הגוף שלכן, וכשתעשי זאת זה יעזור לך ולנשים סביבך.


אנחנו יכולות לשנות את הצורה בה אנו מדברות על עצמנו. יש הבדל גדול בין לומר "מממ... אני לא בכושר.  אני רוצה להתחיל להתאמן יותר," או "אכלתי המון ג'אנק פוד לאחרונה ואני רוצה להתחיל לאכול אוכל בריא יותר" לבין לומר "אני כל כך גרועה! אכלתי עוגייה שלמה היום!" או "אני נראית כל כך שמנה בשמלה הזאת!"


אני יכולה להרגיש חוסר שביעות רצון מהמראה שלי, תגובתי יכולה להיות ביקורתית  או שהיא יכולה להיות מעצימה. אני יכולה לא לאהוב את עצמי, ומצד שני אני יכולה לפעול כדי לשנות זאת.


סיכום (5 דקות)


תבקשו מכל משתתף לתת דוגמה למשפט מעצים עבורנו או עבור האנשים שסביבנו.